Published 2017-01-04

Redaktørskifte i VG og ny sjef for Schibsted Norges mediehus

Torry Pedersen (59) slutter i VG for å lede Schibsteds publisistiske virksomhet i Norge. Styret i VG har ansatt nyhetsredaktør Gard Steiro (40) som ny sjefredaktør og administrerende direktør. Skiftet finner sted fra 9. januar 2017.

– Jeg har hatt 28 fantastiske år i VG. Mediebransjen står overfor fundamentale endringer, og jeg ser frem til å jobbe med alle Schibsteds mediehus i Norge, som alle har sterke posisjoner i sine markeder, sier Torry Pedersen.

Schibsteds ambisjon er å skape økosystemer for redaksjonelt innhold og annonser i Skandinavia, i samarbeid med andre aktører i mediebransjen.  Konsernet gjør tunge investeringer i teknologi og har samlet alle utviklingsressurser i en global enhet. En ny medieplattform skal tas i bruk av alle redaksjonene i Norge og Sverige. Torry Pedersen får nå det overordnede ansvaret for Schibsteds norske mediehus. Han skal rapportere til Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge.

– Torry har vært avgjørende for at VG i dag har en ledende posisjon i det digitale medielandskapet. Resultatene hans har ikke uten grunn fått internasjonal oppmerksomhet. Jeg er svært glad for at han tar på seg et nytt oppdrag for Schibsted. Torry har en erfaring, gjennomføringskraft og strategisk forståelse som nå kommer alle våre mediehus til gode. Han er definitivt riktig mann til å lede Schibsteds publisistiske virksomhet i Norge inn i fremtiden, sier Didrik Munch.

Pedersen blir i kraft av sin nye stilling styreleder i VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Gard Steiro overtar som sjefredaktør og administrerende direktør i VG. Steiro har siden 2015 vært nyhetsredaktør i VG. Tidligere var han sjefredaktør og nyhetsredaktør i Bergens Tidende.

– I Gard får VG en usedvanlig sterk publisist og dyktig leder. Han har de siste årene demonstrert en unik evne både til å lede redaksjoner i omstilling og løfte journalistikken. Gard er utvilsomt den rette kandidaten til å ta over som toppsjef i vårt største mediehus, sier Didrik Munch.

De ansatte i VG ble orientert om redaktørskiftet på et allmøte i dag. Steiro overtar formelt som sjefredaktør den 9. januar.

– Jeg er ydmyk over ansvaret. Det er store sko som skal fylles. Torry Pedersen er en legende i norsk presse. Jeg har lært mye av ham det siste året og har ingen planer om å endre kursen for VG. Det er betryggende og viktig at Torry går inn i rollen som styreleder. Mine målsettinger er de samme som da jeg begynte i jobben som nyhetsredaktør: Styrke journalistikken og sørge for at VG også i fremtiden er det ledende digitale mediehuset i Norge. Jeg ser frem til å lede en særdeles kompetent organisasjon, sier Steiro.

Torry Pedersen er fornøyd med at Steiro tar over. Han ser frem til å samarbeide tett med sin etterfølger. De vil begge sitte i konsernledelsen i Schibsted Norge.

Gard Steiro har omfattende redaksjonell bakgrunn og kompetanse. Han er vokst opp med digital formidling av journalistikk. I tillegg har han toppledererfaring fra et mediehus i en by med friske debatter, og har vist evne og vilje til omstilling og nytenkning.  Gard har en unik erfaringsbakgrunn  for å lede et moderne mediehus inn i fremtiden, sier Torry Pedersen.