Schibsteds årsrapport 2014 publisert

Schibsted ASAs årsrapport for 2014 er i dag publisert i norsk og engelsk utgave på Schibsted Media Groups internettsider.

Les styrets beretning.

Til neste nivå

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdals innledning i årsrapporten:

For Schibsted Media Group vil 2015 være preget av tre viktige saker: mediehusene går videre med den digitale omstillingen, rubrikkannonsevirksomheten – inklusiv samarbeidet med Naspers – videreutvikles, og vi tar et stort skritt videre teknologisk. Alt dette bringer oss opp til et nytt og høyere nivå.

Når vi ser tilbake på året som ligger bak oss, er jeg stolt over alle de flotte prestasjonene i selskapene og konsernet.

Schibsteds misjon er “Empowering people in their daily life”, og vi har oppfylt dette løftet med utallige produktforbedringer og innovative løsninger på tvers av forretningsområdene. Her er noen eksempler: Leboncoin lanserte et automatisert verktøy for annonsevurdering, noe som gir kostnadsbesparelser i forhold til manuell vurdering, samtidig som risikoen for svindel blir minst mulig for brukerne. Blockets fremragende miljørapport viste de enormt positive miljøfordelene ved at vi kjøper brukte ting på våre digitale handelsplasser. Vi fører an i mobilutviklingen på rubrikkannonsemarkedet, noe som kommer en stor gruppe nye forbrukere til gode. Og mediehusene vinner stadig priser for god journalistikk og digital utvikling, samtidig som de totale lesertallene øker.

For første gang lanserte vi også vår egen fremtidsrapport, hvor vi deler våre kunnskaper innen teknologi, trender og media. Dette er et godt eksempel på “Empowering people” i praksis! Finn ut mer på schibstedfuturereport.com.

Spennende samarbeid innen Online rubrikk

Ved årsskiftet ble samarbeidet mellom Schibsted, Naspers, Telenor og SPH i forbindelse med online rubrikkannonser på fire sentrale markeder – Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh – formelt etablert. Disse fellesforetakene vil gi forbrukerne betydelige fordeler da de vil kunne kjøpe og selge varer på bedre og større markedsplasser. De vil også gjøre at selskapene kan dele på kostnader, kompetanse og personell på en mer effektiv måte, samtidig som man bygger opp bevisstheten omkring gode online rubrikkannonsetilbud til kundene. Når vi slår oss sammen, vil vi være godt posisjonert for å utvikle markedsplassene enda mer effektivt.

Vi er sterkest posisjonert i Europa, der vi har ledende posisjoner i land som Norge, Sverige, Frankrike, Irland, Spania, Østerrike og Italia. I tiden som kommer er det viktig at vi fortsetter å utvikle og befeste disse posisjonene.

Jeg vil også nevne Spania spesielt. Vi er nå inne på eiersiden i flere ledende nettsteder i Spania, for eksempel Segundamano, Infojobs, Coches og Fotocasa. I tillegg har vi kjøpt det spennende selskapet Milanuncios. Vi har en tydelig satsing på og visjon om det spanske markedet, og vi anser at Spania vil være et viktig land for fremtidig vekst.

Digitale mediehus i verdensklasse

2014 var også et utfordrende år for oss på mange måter. Den massive nedgangen i papirannonser vedvarer i mediehusene, og denne trenden ventes å fortsette i 2015. Dette kom selvsagt ikke som noen overraskelse. Vi har jobbet hardt i flere år med å bygge opp fremtidens digitale mediehus. Jeg er glad for  det vi har oppnådd så langt, men jeg mener også det er klokt å være realistisk og innse at mye arbeid gjenstår.

Midt oppi denne omstillingen lager vi fortsatt veldig god journalistikk! I april vant Bergens Tidende Skup-prisen for “Jannes historie”. VG vant flere priser for dekningen av sjakk-VM, og Aftonbladet lanserte suksessnettstedet Lajkat.se. Aftonbladet drev også nybrottsarbeid med dekningen av den tradisjonelle partilederdebatten på nett-TV. Og Aftenposten sjokkerte både politikere og vanlige folk med avsløringene om mobilovervåkning i Oslo sentrum, en sterk historie som sikkert vil få konsekvenser.

Ett trinn opp på teknologistigen

De siste årene har brukerne endret atferd mye raskere enn før. De konsumerer medier på nye måter og på tvers av plattformer, de forventer at nettjenester følger dem sømløst, de forventer at tjenestene vet hvem de er og forutser deres behov. De søker ettklikksløsninger og umiddelbar respons, og de er flinkere som digitale forbrukere, som alltid forventer det aller beste av oss.

Bedre teknologi vil gjøre det mulig for oss å levere tjenester som hjelper folk på måter de aldri tidligere hadde forestilt seg var mulig. Den nye tilværelsen med innloggede brukere, dataanalyse og avansert teknologi krever global infrastruktur og kompetanse – men det er også behov for lokal forankring og forbrukerkunnskap. Bare ved å være tilstrekkelig til stede i brukernes hverdag kan vi faktisk fullt ut forstå og forutse deres behov og interesser. De neste årene vil vi tilby brukerne en sømløs opplevelse på alle nettstedene våre, på tvers av enheter, med nyttig og relevant personalisering.

For å møte utfordringene koordinerer vi innsatsen vår og investerer tungt i teknologi, for eksempel bygging av nye globale plattformer for mediehusene, onlinemarkeder og digital annonsering. Dette vil øke vår evne til rask innovasjon og gjøre oss mer tilpasningsdyktige i forhold til brukernes stadig skiftende behov.

Vi har altså oppnådd store ting – og fortsetter å levere. Vi er ikke ferdig. Nå er tiden inne for å gå videre til neste nivå. Vi må være djerve, og vi må løse noen svært vanskelige problemer. Vi må endre oss enda mer for å tilpasse oss fremtiden. Samtidig må vi passe på at vi beholder det beste ved kulturen vår – drivkraften, hjertet og innovasjonsånden – og kombinere det med teknologi i verdensklassen. Bare da kan vi se på oss selv som et selskap som gir brukerne de aller beste opplevelsene, og som virkelig bidrar til å oppfylle vår misjon ‘Empowering people in their daily life’.

Publisert: 17.04.2015 12:23
Sist oppdatert: 17.04.2015 13:03