Schibsteds redaksjonelle årsrapport 2014

Årets rapport fokuserer på hvordan journalistikken som produseres av Schibsteds mediehus kan brukes til å lette folks hverdag.

Schibsted Media Groups redaksjonelle årsrapport for 2014 er klar. Den redaksjonelle årsrapporten ble opprettet for tre år siden for å sette søkelyset på mediehusenes journalistiske status, med særlig fokus på kravet til etikk, journalistiske metoder, kilder og redaksjonell innovasjon. Formålet med den årlige redaksjonelle rapporten er å bidra til økt transparensen i Schibsted Media Groups redaksjonelle virksomhet.

– Vi tror fullt og fast på at økt transparens innen journalistikk og journalistiske metoder vil styrke både troverdigheten og publikums tillit til media. Schibsteds redaksjonelle årsrapport er et skritt i riktig retning, sier Rolf Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Media Group.

Rapporten for 2014 tar for seg avisenes opplagstall, antall lesere og nettbrukere. Den omfatter også rapporter om slike emner som redaktøransvar, utgivelsessted og publiseringshyppighet. Rapporten fra hvert mediehus inneholder også et brev fra sjefredaktøren om et tema av særskilt interesse.

Last ned Schibsted Media Groups redaksjonelle årsrapport 2014 (pdf)

Redaksjonelt fotavtrykk 2014

I 2014 videreførte Schibsteds mediehus arbeidet med å redusere redaksjonelle kostnader og produksjonskostnader etter hvert som driften blir stadig mer digital. Det var også et år med økt rekkevidde og mer rosende omtale.

– Schibsted-utgiverne prioriterer fortsatt kvalitetsjournalistikk og gravejournalistikk, selv i dårlige tider. Schibsteds redaksjonelle årsrapport 2014 viser at vi fremdeles befinner oss i Gullalderen, både hva journalistikken og mediebrukerne angå, sier Bernt Olufsen, leder for Schibsteds redaktørforum.

– Kvaliteten på gravejournalistikken har aldri vært høyere i Norge og Sverige. Og det har aldri vært lettere å konsumere store mengder innhold, helt uavhengig av tid og sted. En gruppe journalister fra VG er tildelt Den store journalistprisen i Norge. Gravejournalister fra VG, Aftenposten og Bergens Tidende fikk diplomer for fremragende journalistikk i løpet av fjoråret under den nasjonale SKUP-konferansen. Samtidig ble Svenska Dagbladet tildelt prisen Guldspaden, mens Aftonbladet vant Gyllene Dynamon under Gräv-konferansen, den svenske motparten til SKUP, forteller Olufsen.

Redaktørforumet

Redaktørene i Schibsteds mediehus møtes to ganger i året i Schibsteds redaktørforum, hvor de diskuterer felles utfordringer og mulige løsninger. Målet er hele tiden å øke kvaliteten på og standardene for journalistikken i konsernet. Schibsteds redaktørforum følger også utviklingen i den digitale mediebransjen tett og drøfter behovet for særskilte etiske retningslinjer på dette området.

Publisert: 21.04.2015 17:07
Sist oppdatert: 21.04.2015 17:17